Galleri Kronan 2005

RUM

Rum
Måleri och video
Galleri Kronan
15-30 oktober 2005


Ett brunnslock – ett öga, ett fångande fokus. Sex minuters videofilm ackompanjerad av tre musiker där Nisse Sandström är en av dem och har skrivit musiken. Bakom kameran är Lars Olofson som arbetat med sitt "märke i gatan" utanför huset där han bor i Smedby. Han har hållit på i åratal. Hot Water kallar konstnären projektet.
Det upplevs meditativt. Bilden blir mer än bilden. Årstiderna, spår av annat liv, frost och smältor, järn och mjuka kattspår, visst är det vackert.


Lars Olofson är infödd Norrköpingsbo som sedan slutet på av 70-talet ställt ut på olika håll i länet och en del därutöver. Han intresserar sig för rummet i förhållande till tiden och har säkert fastnat för det prosaiska brunnslocket som när man möter ett öga, en mottagare, här finns allt.


Utställningen kallar han den här gången Rum. Vilket naturligtvis inte är någon pålitlig vägledning. Men ändå anger riktningen, om man så vill, här inryms måleri, fotocollage och video.


I collagen återkommer en speciell fasad, ett nu försvunnet hus på Saltängen, en entré som ger rena skönhetsupplevelsen. Ändå är det bakgrund och ram till de figurer som bor där - det är den berömda brudgummen från renässansmålningen, van Eycks Förmälningen, det är ett jättekliv i tiden till massmediabilder av underkläder till damer, annonser med 50-tals stil, och mannen till häst, kanske en Bill, han heter så. Vi hör att gamla Allers är fyndplatsen. Det blir en spänning trots de triviala veckotidningsanslaget som läggs i bildens ärevördiga entré.


Måleriet är avskalat, besjälade hus, täta av färg som glöder, finns detta i Smedby? De verkar hämtade från något romantiskt ställe på jorden, kanske är det så. Man vill ändå gärna vara där, ingå i känslan. De har namn som Resanderum, Livsrum, Matrum. Till och med Luftrum och då finns ju alla möjligheter att färdas. Åter till 50-talet till exempel, i Damrum där en gammal välkänd form av Philipshave lägger sig framför allt rosa. Väg i landskap har skylten Naturum. Vitsigt men mycket mer, det är lätt att ta till sig de här bilderna, tycka om.

Kulturredaktör:
Brittmarie Engdahl, Folkbladet





Konst att bli glad av

Man blir helt enkelt väldigt glad av att se
Lars Olofsons verk, skriver Ellika Kyndel
som varit på Galleri Kronan och sett
utställningen Rum



På galleri Kronan visas just nu Lars Olofsons utställning Rum.
Konstnären arbetar ofta i serier och den här gången är det alltså rummet som avhandlas. Han vänder och vrider på begreppet. De otaliga rummen som människan kan befinna sig i - exempelvis livsrum och matrum – åskådliggörs i målningar och en video. Målningen Resanderum är inspirerad av 1950-talets former.

Det är "Ägget" den där härligt runda husvagnen som folk för första gången uppfann kampingen med. Kanske reste konstnären med den till Öland och Alvaret, där målningen Luftrum blev till. I ett rosarött skimmer och med ett darrande måleri skildrar Lars Olofson denna öppna mycket utsatta plats. Hans måleri påminner om Carl Kylbergs glöd. Sällan skådade färger och kombinationer som klart dominerar formen.

Lars Olofsons verk är lätta att tolka och man blir helt enkelt glad av dem. Det inre rummet har Förvandlats till ett tv-rum. En trasmatta ligger utlagd på golvet. Där finns också en inbjudande fåtölj Att slå sig ner i för att under 6 minuter och 40 sekunder stillsamt skåda en video. Lars Olofson har följt ett och samma brunnslock (hemmahörande i Smedby) för att se hur dess utseende förändras genom årstider av vattenflödet i ledningen. Dessa brunnar som är en del av gaturummet och som många av oss har någon slags relation till.
Till videon har Nisse Sandström skapat skön jazzmusik. Motvilligt rese jag mig och traskar ut på Drottninggatan och det dröjer inte länge förrän jag möter en A-brunn jag raskt hoppar över.


ELLIKA KYNDEL
NT Kultur